Header image Florida

HOME ::

Florida 5

Cruise 5

Vandaag was weer een geweldige dag. We hebben veel gedaan en veel beleefd. Eerst gingen we op zoek naar het historische centrum van Naples. Er wonen voornamelijk rijke lui en de huizen zijn er dan ook naar. Je vindt er huizen in verschillende bouwstijlen van koloniaal tot art deco. Er worden ook nieuwe huizen bij gebouwd en het lijkt erop dat ze in historische stijl moeten worden gebouwd. Bij de parkeerplaats stond een aantal kasten waar je gratis folders uit kon halen.

Net voor we het strand bereikten, zagen we een waarschuwingsbord dat zei dat hier gevangenen uit de staatsgevangenis aan het werk waren. Onderweg hebben we dat later nog wel vaker gezien. De gevangen hadden geen bal en ketting aan hun voet en ook geen gestreept pak. Ze droegen gewone fluorescerende hesjes om op te vallen voor het passerende verkeer.

Voordat we de vispier op liepen, stapte ik het toilet binnen. Op het vliegveld hadden we al gezien dat er rolstoelen waren in verschillende breedtes gezien de maat van vele Amerikanen. Maar nu zag ik ook een extra breed urinoir! Daarna liepen we de vispier op. Achter elkaar werden de Spaanse makrelen binnengehaald. De haken moesten er met een tang worden uitgehaald want ze bijten zo een stuk uit je vinger met dat vlijmscherpe vissengebit. Vanwege de vele vissen zwommen er ook dolfijnen rond. Af en toe kwamen ze naar de oppervlakte om adem te halen. Je hoorde dat ook duidelijk. Met een sierlijke boog doken ze weer naar beneden om daar weer op jacht te gaan. Het was een mooi gezicht om deze wilde dolfijnen aan het werk te zien.

Na dit bewonderd te hebben, bezochten we een winkelcentrum om koffie te drinken bij Starbucks. Nog even via What’s app contact gehad met Nederland en we vernamen dat het verschil in temperatuur zo’n 33 graden was. In Nederland was het -5 en hier in Florida +28 graden. Heerlijk!

We reden over weg 41 de Everglades in. Je zag er veel water, veel grassen en heel veel cipressen. Die zagen er dood en troosteloos uit maar ze gaan pas over een aantal maanden bloeien. Onderweg passeerden we vervallen huizen, al of niet bewoonde indianendorpen en ineens was daar een picknickplaats. Daar stopten we om wat te eten en te drinken maar vooral om vissen, vogels en alligators te bewonderen. In het water zagen we behalve krokodillen en schildpadden nog verschillende soorten vis waaronder een soort snoek met een heel lange bek. Adembenemend allemaal. Onderweg werden we nog gewaarschuwd voor overstekende panters, maar ik zag alleen die tijger naast me.

Snoek met de lange bek

We kregen nog wat voorlichting over alligators.
Op deze foto zie de bovenkant van de schedel van een alligator. Dat kleine gaatje is de plek waar de hersenen zitten, de grootte van een kers. Ongelooflijk dat ze daar miljoenen jaren mee overleefd hebben. De schubben van zo’n alligator zijn eigenlijk een soort zonnecellen. Daardoor worden ze goed op temperatuur te houden. Een alligator eet maar 5 of 6 keer per jaar. Ze eten voornamelijk vis, wat vogels en ook schildpadden. De kaken kunnen een benedenwaartse kracht van meer dan 1000 kg uitoefenen waarmee ze het schild van de schildpad kunnen kraken alsof het een pinda is.

We bezochten nog een observatorium waar het stikte van grote alligators. Soms zag je er zo’n beest een vis vangen maar met je camera ben je dan net te laat Ze lagen voornamelijk aan de kant aan de zijde waar de zon op scheen want die was al aan het ondergaan.

Het werd al wat later dus reden we door om een ritje met een airboat te maken. Daar zit een gewone automotor op en door de achterste bladen te draaien, kunnen ze heel scherpe bochten maken. De bodem is plat en de boot heeft nauwelijks diepgang waardoor hij overal overheen kan varen zonder al te veel te beschadigen. Onderweg zagen we natuurlijk alligators, een 20 jaar oude airboat ergens tussen de mangrove takken in en ook een eiland waar vroeger indianen gewoond hadden. De cipressen gebruikten ze om aanlegsteigers te maken, kano’s meubels en ook hun huizen.

Het is nu verlaten maar wordt onderhouden voor de toeristen. Het was geweldig om op zo’n airboat mee te varen. We waren de enige passagiers en hij maakte prachtige scherpe bochten voor ons, draaide rondjes en voer over gebied waarvan je dacht dat het niet zou kunnen. Het was geweldig om mee te maken. Zoiets zie eigenlijk alleen in films.

De Everglades in volle glorie                                               Een krokodil tussen de mangroven

Na de airboat gingen weer een stuk terug om naar de boardwalk te gaan die het moeras in leidde. We zagen echter de Everglades in brand staan. Toen we dit aan de rechterkant fotografeerden, ging het fout. Als je rechts kijkt, zie je links niets en we reden de boardwalk voorbij. Na een poos kwamen we er achter en keerden om. Precies op de plek waar je de branden goed kon zien was het Kirby Storter Roadside Parc. Dat is een houten wandelpad op palen dat het moeras in leidt en waar van alles te zien is. De meeste dieren waar zeker al op weg naar de slaapkamer want we hebben geen slang gezien, en geen bijzondere vogels. Het was echter een mooie wandeling en we liepen in de ondergaande zon weer terug waarbij ik een foto nam van de begroeide stukken in de cipressen. Het waren net nesten. Het was jammer dat er steeds een helikopter overvloog o de brand in de gaten te houden. Het was namelijk een gecontroleerde brand, bedoeld om een deel af te branden. Ik denk dat ze het reservaat de Everglades in de staat willen houden waarin die nu is. Te veel begroeiing zou ervoor kunnen zorgen dat de boel uiteindelijk opdroogt.

Toen we bij de auto terugkwamen kleurde de prachtige ondergaande zon de wolken van de brand oranje. Het was tijd om te gaan. In Homestead onder  Miami willen we twee nachten in een hotel doorbrengen. Ten eerste willen we naar de Keys en Miami en verder willen we ook een iets speciaals in Homestead bezoeken. Wat we daarna doen, zien we wel. We hadden een reserve dag voor onvoorzien en die hebben we nog over. Maar eerst naar Key Largo. Of we ook helemaal naar Key West gaan, zien we nog wel. We zullen wel een stukje o ver die weg rijden want het is gewoon een weg met aan weerskanten water. Aan de ene zijde is de Atlantische Oceaan en aan de andere zijde is de Golf van Mexico.
Vanavond heb ik Amerikaans gedaan. Ik heb bij Wendy’s een driedubbele cheeseburger gegeten. Ik denk dat ik morgenochtend geen ontbijt hoef.